لیزر موی زائد, نکات مراقبتی پوست در دوران یائسگی, مجموعه دکتر طباطبایی

نکات مراقبتی پوست در دوران یائسگی

تغییرات هورمونی می‌توانند باعث ایجاد آکنه در جوانی و ایجاد لک در سال‌های باروری شوند و سپس با رسیدن به یائسگی، به پیری کمک کنند. ما تقریباً ۲۰ ٪ از کلاژن خود را در پنج سال اول یائسگی از دست می‌دهیم، و پس از آن هر سال ۲ ٪ آن را از دست می‌دهیم. خبر خوب این است که صنعت مراقبت از پوست بیش از هر زمان دیگری می‌تواند تشخیص دهد که یک روتین پوستی، لزوماً برای همه سنین کار نمی‌کند. ما در این مطلب، نکاتی در مورد بهترین روش‌ها برای مراقبت از پوست در دوران یائسگی، جمع آوری کرده‌ایم.

تغییرات کلاژن

بافت استروژن بر بازسازی بافت همبند که شامل کلاژن است، تأثیر می‌گذارد. کلاژن، زمینه‌ی فیبری را تشکیل می‌دهد که پوست ما را سفت، الاستیک، خوب و جوان نشان می‌دهد. پس از ۲۵ سالگی، بدن ما هر سال ۱ ٪ کمتر کلاژن تولید می‌کند. هنگامی که سطح استروژن بدن ما کاهش می‌یابد، کلاژن کمتری تولید می‌شود. این زمانی است که پوست مستعد پیری می‌شود.

با افزایش تجزیه کلاژن و کاهش تولید آن، ممکن است متوجه شوید که پوست‌تان به خصوص روی دست‌ها و ناحیه دکلته کم کم شروع به چروک شدن، شل شدن و نازک شدن می‌کند. اغلب، ما چربی‌های اطراف دهان و زیر چشم‌ها را از دست می‌دهیم که در آن ناحیه پوست ظریف‌تر است و نازک‌تر به نظر می‌رسد.

PRP صورت در ارومیه

برای PRP صورت در ارومیه توسط پزشک مجرب، می‌توانید به مجموعه دکتر طباطبایی مراجعه کنید.

توصیه‌های مراقبت از پوست

مراقبت منظم از پوست می‌تواند به جلوگیری از تجزیه‌ی کلاژن کمک کند و حتی کمی از آن را بازگرداند. ویتامین A قابل اعتمادترین ماده برای این کار است. این امر باعث بازسازی کلاژن می‌شود و چرخه سلول‌ها را در پوست تسریع می‌کند. ویتامین A را می‌توان در برخی از سرم‌ها و کرم‌های شب پیدا کرد.

همچنین می‌توانید از سرم‌های حاوی پپتیدهای کلاژن استفاده کنید. این‌ها اساساً پروتئین‌هایی هستند که کلاژن را می‌سازند. هنگامی که به صورت موضعی روی پوست اعمال می‌شوند، می‌توانند به فیبرهای کلاژن موجود کمک کنند تا خودشان را بازسازی کنند.

درمان‌های تخصصی برای تحریک تولید کلاژن گزینه دیگری هستند. تزریق فاکتور رشد (به عنوان PRP هم شناخته می‌شود و در بین نسل جوان به عنوان “صورت خون آشام” هم محبوبیت پیدا کرده است) سرشار از عوامل رشد است که می‌توانند الیاف کلاژن را در پوست ما تغذیه کنند. تزریق PRP از صنعت پزشکی که در آن برای درمان صدمات عضلانی استفاده می‌شود ، الهام است و می‌تواند به بهبود نازک شدن پوست روی صورت ، گردن و دکلته کمک کند؛ ‌در عین حال، برای استفاده روی پوست دست هم مؤثر است.

افزایش خشکی و حساسیت پوست

سطح محدود استروژن در بدن در دوران یائسگی، می‌تواند باعث کم آبی پوست شود. معمول است که در این دوران، پوست خشک‌تر و حساس‌تر شود. همچنین، این خشکی باعث شکسته شدن سد رطوبت طبیعی شده و پوست را حتی بیشتر در معرض علائم پیری قرار می‌دهد. همچنین ممکن است، کم آبی بدن، به افزایش حساسیت نسبت به برخی از پاک کننده‌های لایه بردار (به ویژه مواد حاوی AHA و BHA) کمک کند، اما این لزوماً برای همه صدق نمی‌کند.

توصیه‌های مراقبت از پوست

علاوه بر مرطوب‌کننده ، باید از محصولات حاوی مواد مغذی تغذیه‌کننده و فعال استفاده کنید. مرطوب‌کننده به پوست کمک می‌کند تا رطوبت خود را به طور موقت حفظ کند، اما به مکانیسم‌های طبیعی که پوست از آن‌ها برای تولید رطوبت استفاده می‌کند، کمک نمی‌کند. اگر فقط از مرطوب‌کننده استفاده کنید، ممکن است مکانیسم‌های آب رسانی در پوست، کُند شوند، زیرا فرض می‌کنند که رطوبت وجود دارد. اگر مواد فعال را به روتین مرطوب‌کننده‌ی خود اضافه کنید، به محافظت از این مکانیسم‌ها کمک خواهید کرد.

مثلا اسید هیالورونیک تا ۱۰۰۰ برابر وزن خود، آب نگه می‌دارد و به‌طور طبیعی در سد رطوبتی پوست قرار دارد. مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی اسکوالن هستند هم بسیار توصیه می‌شوند، زیرا ساختار لیپیدها در اسکوالن با سبوم موجود در پوست ما یکسان است. کوآنزیم Q10 (CO Q10) انرژی زیستی را برای سلول‌ها فراهم می‌کند تا به آن‌ها در انجام عملکردهای طبیعی خود کمک کند‌، درست مانند قهوه برای پوست شما.

ویتامین B می‌تواند به تعادل سطح رطوبت طبیعی در پوست کمک کند. همچنین، ویتامین‌های B و E می‌توانند التهاب، قرمزی و سوزش ناشی از پوست خشک را کاهش دهند.

پوست خود را با دقت تمیز کنید

پاک‌کننده‌ها می‌توانند در شکستن سد و از دست دادن رطوبت نقش داشته باشند. هنگامی که پوست از درون، مواد طبیعی برای بازسازی خود را کم‌تر دریافت می‌کند، باید از بیرون با آن به آرامی رفتار کنید. اگر عادت دارید مرتباً لایه برداری کنید، می‌توانید این کار را ادامه دهید، اما توصیه می‌شود که به سراغ یک لایه بردار ملایم‌تر بروید. اگر متوجه حساسیت شدید، از اسکراب دستی خودداری کنید و شاید بهتر باشد از غلظت کمتری از AHA استفاده کنید.

اگر تمایل حمام داغ دارید، ممکن است بخواهید بعد از استحمام، خود را زیر دوش بشویید. آب گرم می‌تواند سد ظریف پوست شما را خنثی کند، بنابراین توصیه می‌کنیم با آب خنک دوش بگیرید که می‌تواند پوست شما را تسکین دهد.

همه ما منحصر به فرد هستیم، بنابراین ممکن است بیشتر از بقیه، متوجه برخی از این تغییرات در پوست خود شوید. اگر نگران هستید، یا می‌خواهید مشاوره بیشتری داشته باشید‌، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *