علت ترک لب, چرا لب‌های من همیشه تَرک می‌خورند؟, مجموعه دکتر طباطبایی

drtabatabaei.com - چرا لب‌های من همیشه تَرک می‌خورند؟

چرا لب‌های من همیشه تَرک می‌خورند؟

سرما، باد و آب و هوای بد زمستانی و قرار گرفتن در معرض آفتاب در تابستان، همگی از عوامل موثر در ترک‌خوردگی لب‌‌ها هستند. هوای خشک زمستان به غشاهای مخاطی حساس آسیب می‌رساند و هوای سرد و رطوبت کم می‌تواند باعث ترک‌خوردن و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها شود. در این زمان بر اساس غریزه، اغلب افراد لب‌های خود را لیس می‌زنند، اما این کار نه تنها ترک‌خوردگی را کمتر نمی‌کند بلکه باعث بدتر شدن آن می‎شود.
لیسیدن لب‌ها فقط مشکل را بدتر می‌کند و باعث می‌شود در هوای سرد، لب‌ها سریع‌تر پوسته‌پوسته شده و ترک بخورند، زیرا بزاق دهان اسیدی است و در واقع باعث خشک‌شدن لب‌ها می‌شود. بنابراین وقتی آ‌ن‌ها را لیس می‌زنید، فقط باعث تسریع روند ترک خوردن‌شان می‌شوید.

مصرف برخی مکمل‌ها و داروها نیز باعث ترک خوردن لب‌ها می‌شوند، مثل:

• ویتامین A
  • رتینوئیدها که غنی از ویتامین A هستند و اغلب برای درمان آکنه استفاده می‌شوند
  • لیتیوم (که یک درمان رایج برای اختلال دوقطبی است)
  • داروهای شیمی‌درمانی

معمولا اغلب افراد بعد از مشاهده ترک‌خوردگی لب‌ها، به دنبال بالم لب هستند. قبل از تهیه بالم لب، به مواد تشکیل‌دهنده آن دقت کنید. برخی از بالم‌های لب حاوی موادی هستند که باعث تحریک یا خشک‌شدن لب‌ها می‌شوند. منتول، اسید سالیسیلیک، آلدهید سینامیک و طعم‌دهنده‌ها همگی می‌توانند باعث خشکی لب‌ها شوند. اگر پوست حساس یا آلرژی دارید، استفاده از این محصولات می‌تواند خطر ترک خوردن لب‌ها را بیشتر کند.

ترک‌خوردگی لب‌ها خطرناک نیست اما وقتی دردناک باشد، و پوست شروع به خونریزی کند، می‌تواند باعث مشکل شود. ترک‌خوردگی لب‌ها در موارد شدید، باعث التهاب لب (Cheilitis) می‌شود.

علائم التهاب لب عبارتند از:

• خارش لب‎ها
  • قرمز، خشک و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها
  • ترک‌خوردن پوست اطراف دهان
  • تیره‌شدن رنگ‌ لب‌ها
  • وجود پلاک سفید رنگ روی لب‌ها
  • زخم شدن لب‌ها
  • وجود برآمدگی بر روی لب‌ها که هنگام لمس‌کردن مشخص می‌شوند

چیلیت یا التهاب لب، با عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی مثل بیماری کرون مرتبط است. برای درمان بیمار مبتلا به التهاب لب (Cheilitis) ممکن است به داروهای ضد التهابی یا آنتی‌بیوتیک نیاز باشد.
آسیب به دندان‌ها، مثل کشیدن دندان می‌تواند باعث تولید بزاق بیش از حد شود که باعث التهاب لب‌های ترک‌خورده می‌شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری وارد پوست ترک خورده لب شده و باعث عفونت می‌شود.

تزریق ژل لب در ارومیه

برای تزریق ژل لب در ارومیه توسط پزشک مجرب، می‌توانید به مجموعه دکتر طباطبایی مراجعه کنید.

درمان ترک‌خوردگی لب‌ها

• از بالم‌های لب که حاوی لانولین، کره درخت روغن قلم، موم زنبور عسل و سرامید هستند استفاده کنید زیرا باعث حفظ رطوبت لب‌ها می‌شوند. بهترین زمان برای استفاده از بالم لب، قبل از بیرون رفتن و شب قبل از خواب است تا فرصت کافی برای اثرگذاری داشته باشد و به زودی از بین نرود.
  • در خانه از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید. رطوبت موجود در هوا برای لب‌ها مفید است.
  • روزانه به مقدار کافی آب بنوشید که به هیدراته نگه‌داشتن پوست صورت و لب‌ها کمک می‌کند و از خشک‌شدن و ترک‌خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • خشکی مداوم لب می‌تواند نشانه کمبود ویتامین‌های B و C، آهن، روی یا اسیدفولیک باشد. به همین دلیل مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دیدگاه